Enkele CGT-programma's

Er zijn meerdere CGT-programma’s voor het bestrijden van angststoornissen.
Ze hebben veel overeenkomst en komen er op neer dat je stap voor stap de dingen leert doen waar je angst voor hebt.

1. Dappere kat (afgeleid van het Amerikaanse Coping Cat)

Bij de behandeling zijn de letters van het woord BANG belangrijk.

B   van Bang
    Waar ben je bang voor? Wat gebeurt er dan met je lichaam? Hoe kan een ontspanningsoefening je daar tegen helpen?
A   van Angstige gedachtes
    Spoor angstige gedachtes op en bedenk andere –helpende- gedachtes.
N   van Nieuw gedrag
    Herken onhandig gedrag in moeilijke situaties. Bedenk nieuw gedrag. Bijvoorbeeld afleiding zoeken.
G   van Gewenst gedrag
    Beoordeel je eigen prestaties. Geef jezelf bij gewenst gedrag een beloning.

 

2. Vrienden (afgeleid van het Australische Friends)

Dit programma wordt gedaan in een groep. Bij de behandeling zijn de letters van het woord VRIEND belangrijk.

V   Hoe voel ik mij?
R   Relax en voel je goed.
I   In jezelf denken.
E   Eigen plan.
N   Netjes gedaan! Beloon jezelf!
D   Doe je oefeningen en… rustig blijven!

 

3. Denken + Doen + Durven (ontwikkeld in Nederland)

De behandeling (individueel of in een groep) bestaat uit 12 wekelijkse sessies en een sessie 3 maanden na het einde van de therapie.
De titel van de therapie zegt genoeg. Bij de behandeling worden de angstsituaties niet vermeden. Stapje voor stapje leer je de dingen doen waar je bang voor bent. Je leert er op een nieuwe manier bij na te denken. En je krijgt hulp van mensen uit je omgeving.
 

4. Denk goed, voel je goed (afgeleid v/h Eng. programma Think Good–Feel Good)

Dit programma wordt behalve bij angststoornissen, o.a. ook gebruikt bij dwangstoornissen en depressies. Het bevat allerlei materialen die je leren om verkeerde gevoelens en negatieve gedachtes te herkennen en zo te veranderen dat je je weer prettig voelt.